Auta s turbodmychadlem


Vysoká úÄinnost

V dneÅ¡ní dobÄ› bereme turbodmychadlo jako běžnou souÄástku automobilů, ovÅ¡em dříve tomu tak rozhodnÄ› nebylo v první Å™adÄ› se můžeme podívat na jeho princip fungování. SkvÄ›lé totiž je, že využívá proudících spalin, které by jinak odeÅ¡li do vzduchu bez užitku. Spaliny roztáÄí lopatky, pÅ™iÄemž ty toÄí s hřídelí, která pÅ™enáší pohyb na lopatky že druhé strany tohoto zařízení.

budík s tlakem

Ty se nachází na stranÄ› sání, takže vytváří jistý tlak a do válce jsou schopny dostat o dost více vzduchu. Více vzduchu se rovná více smÄ›si, takže ve válci vznikne více spalin, které pohybují s pístem, takže motor dosáhne vyššího výkonu. Vzhledem k recyklaci spalin se můžeme těšit také na vyšší úÄinnost, s kterou souvisí nižší spotÅ™eba paliva. Vzhledem k tomu, že dokáží z motoru dostat vyšší výkon, tak se hodí do dneÅ¡ní doby snižování emisí. Proto v řadÄ› automobilech nalezneme benzínový motor s objemem jednoho litru a s pÅ™eplňováním.

Správné zacházení

Turbodmychadlo je za provozu velmi zatíženo, protože dosahuje vysokých otáÄek i teplot, takže mnohdy nevydrží po celou dobu životnosti auta. Když s ním budou problémy typu únik oleje Äi nedosahování pÅ™edepsaného tlaku, tak se dá mnohdy repasovat a následnÄ› najet jeÅ¡tÄ› spousty kilometrů. Co dÄ›lat, aby nám dlouho vydrželo? RozhodnÄ› se hodí Å¡etrné zacházení. To znamená, že první kilometry by mÄ›li probíhat v šetÅ™eném režimu, aby se vÅ¡e mohlo postupnÄ› zahřát. Když následnÄ› pojedeme ostÅ™eji, tak nemůžeme hned po této jízdÄ› ve vyšších otáÄkách hned vypnout motor.

staré turbodmychadlo

Zase je totiž kvůli deformacím hřídele a dalším nežádoucím jevům potÅ™eba pÅ™ed dojetím zvolnit a pÅ™i dojetí nechat turbo dochladit. Není vÅ¡ak dobré jezdit stále Å¡etrnÄ›. DneÅ¡ní turbodmychadla mají totiž adaptivní natáÄení lopatek, aby ve vÅ¡ech situacích fungovala pÅ™ibližnÄ› stejnÄ›. Když tato regulace zatuhne, tak je zle, proto je potÅ™eba vyhnat obÄas motor to vyšších otáÄek.